pátek 28. dubna 2017

Podzimní republika: Prachmistrovská jízda vrcholí

Autor: Brian McClellan
Originální název: The Autumn Republic
Série: Prachmistři (3.)
Nakladatelství: Talpress
Rok vydání: 2016

„Smrt je krvavý malíř a tohle je její plátno,“ poznamenal Olem tiše.

Prachmistři doprachmistrovali, privilegovaní dokouzlili, bohové dointrikařili a já smutně zatlačila slzu a na pažbě dokončených sérií si přidala další zářez. Pozitivní na tom je snad jen to, že se můžu vrhnout na další sérii (Ódinovo dítě, třes se). Celkově trilogii hodnotím jako hodně povedenou, závěrečný díl nezklamal má očekávání a bonusem je i to, že vyšla v průběhu jednoho roku, takže se nekonalo nekonečné čekání na další díly a bylo možné si ji přečíst skoro naráz, takže jsem nestihla  zapomenout zásadní momenty a čtení si vážně užila (prosím, inspirujte se pánové G. R. R. Martine a Patricku Rothfussi!).



Adopest je v rukou Brudaňanů, bůh Adom mrtev a polní maršál Támas musí posbírat zbytky svých sil a zachránit Adro před Kezy, šíleným bohem i před hrozící občanskou válkou. Docela slušná snůška povinností na jednoho člověka. Svým dílem hrdinství se připojí i Taniel Dvě kule, nebezpečnému pátrání se nevyhne ani inspektor Adamat a privilegovaný Borbador se svou svěřenkyní Nilou také pěkně zamíchají kartami. Kezové a Adrané pokračují ve válce, obě strany využívají lsti a intriky, vyjednávají, bojují, útočí a ustupují. Do toho se svými nejasnými úmysly vstupují Brudaňané a v Adopestu vrcholí volby na vysoce žádaný post prvního ministra. Vyznat se v tom, komu je možno věřit a kdo je jen bídný nepřítel v rouše beránčím, dá hrdinům pořádně zabrat.

Poslední návrat do Devatera a za starými známými dopadl na jedničku. Autor pokračuje v rozehraném příběhu stále ve stejném duchu, ale i tak se mu daří sypat z rukávu nové a nové nápady. Vyprávění tak plyne přirozeně a stále se daří udržet čtenáře zvědavého a napjatého v očekávání věcí příštích. Polní maršál Tamás neztratil nic ze svého kouzla a charakteru čestného a loajálního hrdiny a opět neúnavně plánuje, taktizuje a vymýšlí, jak s co nejmenšími ztrátami na životech porazit nepřátele na všech frontách a jak si poradit se zrádci a rozvraceči ve vlastních řadách.

 Opět není čas na dlouhé řečičky a květnaté popisy, jde se z akce do akce, napětí stoupá a hrůzy bojové vřavy jsou sem tam odlehčeny špetkou humoru. A je jedno, zda se jedná o špičkování mezi Tamásem a jeho osobním strážcem Olemem nebo mezi privilegovaným Borbadorem a Nilou, pousmání je zaručeno. Děj pádí, na odpočinek není čas a čtenář na konci padne únavou a vyčerpáním stejně jako hlavní hrdinové (zvlášť když čte do noci jako já :-D). Oproti minulým dílům se mnohem více kouzlí, všichni využívají své nadpřirozené nadání o sto šest a kombinace magie a třesku zbraní působí tak akorát válečnicky a hm... třeskutě :-).

 „Co se stalo s mou prachmistrovskou školou? A kde je můj kluk?“
„Taniel?“
„Mám snad jiného?“
„Máš?“
„Ne.“

Podzimní republika je dokonalou tečkou za celou prachmistrovskou trilogií. Příběh postupně vykrystalizoval v strhující závěr a čtenář si tak odnese neobyčejný zážitek a pocit příjemně stráveného času ve společnosti hrdinů, pro které čest, věrnost a přátelství znamená leckdy víc než vlastní život. Brian McClellan je opravdu zdatný vypravěč a Prachmistři jsou jedním z báječných překvapení loňského roku. Pevně doufám, že se autor s jednou vydanou sérií nespokojí a hezky nám naservíruje další parádní příběh.

Četli jste Prachmistry? Bavili vás?

4 komentáře:

  1. Výborná recenze, na tuto sérii se teprve chystám :) A vidím, že se mám na co těšit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-) Mě i přítele naprosto nadchla (o každý díl jsme se málem servali, kdo ho bude číst dřív), takže se rozhodně těš :-)

      Vymazat
  2. Jaktože mě tahle série minula? Vypadá totiž fakt dobře! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona totiž podle mě nebyla nijak zvlášť propagovaná, já ji začala číst na základě jedné nadšené recenze prvního dílu, kterou jsem četla už ani nevím kde, a tak mě to chytlo, že ostatní díly na sebe nenechaly dlouho čekat :-) Takže fakt doporučuju, čte se to parádně :-)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář, dělají mi velikou radost :-)