čtvrtek 12. listopadu 2015

Strava pro klid v duši: Veganství v kostce

Autor: Ruediger Dahlke
Nakladatelství: Computer Press (Cpress)
Rok vydání: 2014

„Padesát dva miliard zvířat na Zemi musí každoročně zemřít pro šest miliard lidí.“

Už nějakou dobu se snažím omezit konzumaci živočišných výrobků. Tedy, nikdy jsem nebyla vyloženě masožravec, ale mléčných výrobků, a to hlavně jogurtů a sýrů, jsem do sebe naládovala víc než dost. Důvodem ke změně stravy byly v mém případě hlavně zdravotní potíže, což mě donutilo se trochu začít zajímat, co že to do sebe vlastně cpu a jaký to má na mé tělo účinek. Tak se mi do rukou dostala kniha s podtitulem Jak strava bez masa a mléka léčí tělo i mysl. Řeknu Vám, že to bylo docela zajímavé čtení :-).


Kniha je rozdělena na čtyři části. První část se zaobírá tím, jaké účinky má konzumace masa, mléčných výrobků a vajec na naše zdraví. Čtenář se dozví, jakým způsobem tyto produkty přispívají ke vzniku kardiovaskulárních chorob, rakoviny, obezity, cukrovky, osteoporózy, autoimunitních poruch a zjistí, že konzumace masa člověka ovlivňuje nejen po stránce fyzické, ale i po stránce duševní.

Druhá část se zabývá tím, jak se takový biftek nebo sklenice mléka dostane na náš stůl. Vyobrazuje, jaké nekalé praktiky se používají na jatkách a jak jsou zvířata trápena ve velkochovech.

Ve třetí části se autor věnuje trošku veselejším věcem. Radí, jak se správně stravovat bez živočišných produktů, aby nám nic nechybělo. Zabývá se i tím, jak je důležité chodit na sluníčko, ale také jak si pomocí látek jako je například serotonin vylepšit náladu :-).

Závěr knihy obsahuje 30 veganských receptů, které ale nejsou doplněny obrázky, což pro mě bylo trochu demotivující, abych recepty vyzkoušela. Proto jsem si zároveň půjčila navazující kuchařku Strava pro klid v duši – Recepty veganské kuchyně, o které bude řeč příště :-).


Mně osobně přišla kniha velice zajímavá. Nemůžu říct, že by mi vyloženě otevřela oči, ale myslím, že neuškodí se zamyslet nad tím, co stojí za těmi úhlednými balíčky masa a sýrů v supermarketech a trošku to donutí člověka se ptát, jak se tam to maso vlastně dostalo. A ačkoli jsem několik videí toho, co se děje na jatkách viděla, nebylo mi zrovna nejlíp, když jsem to četla. Dokonce jsem se cítila trochu provinile, že díky naší „nenažranosti“ trpí tolik zvířat.

 Ruediger Dahlke je dlouholetý zastánce veganské stravy a zároveň lékař a průkopník psychosomatické medicíny, takže ví, o čem mluví. Vše krásně a srozumitelně vysvětluje, každé tvrzení má podloženo pádnými argumenty, citacemi a studiemi.  Nebojte, autor není žádný fanatik a ani Vás nenutí, abyste se okamžitě stali vegany, spíš předkládá informace a ukazuje, že stravovat se dá i jinak, ku prospěchu Vašemu, zvířat a celé planety.

Takže pokud se zajímáte o zdravé stravování nebo řešíte jak zlepšit svůj zdravotní stav, věřím, že tato kniha Vás zaujme.

Zajímají Vás knihy ohledně zdravého stravování?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi velikou radost :-)