úterý 27. října 2015

Sněhulák: Severská kriminálka, která dostatečně nemrazí

Autor: Jo Nesbo
Nakladatelství: Kniha Zlín
Rok vydání: 2012 

„Sněhulák má teď šálu. Růžovou šálu. Šálu, kterou dal Jonas mámě k Vánocům.“

Kolem tohoto norského autora už nějakou chvíli chodím, ale obrovská mediální masáž mě odrazovala, neboť nebudu přece jako ovce číst to, co čtou všichni, že… (než jsem dala šanci Harrymu Potterovi, taky to chvíli trvalo :-)). Nicméně detektivky a kriminálky jsou jedním z mých oblíbených žánrů, takže jakmile jsem v knihovně narazila na Sněhuláka, řekla jsem si, že je načase dát Jo Nesbovi šanci.  A bohužel mě nijak neoslovil.

Příběh se odehrává převážně v Oslu, kde beze stopy zmizí žena, a manžel se synem nenajdou nic jiného než její šálu uvázanou kolem krku sněhuláka, který se u domu zjevil z ničeho nic. Tento případ se dostává do rukou vrchního komisaře oddělení vražd osloského policejního ředitelství Harryho Holea. Spolu s novu kolegyní Katrine Brattovou a několika dalšími kriminalisty se pouští do vyšetřování. Zanedlouho dochází k vraždě další ženy a Harry zjišťuje, že to nejsou jediné dva případy zmizelých žen v Norsku, a začíná děsivá honička na sériového vraha zvaného Sněhulák.

Zdroj: ereading.cz
Upřímně řečeno kniha mě nijak nenadchla, ano, místy byla trochu napínavá, ale od akční kriminálky bych čekala něco víc.  Spousta scén mi přišla uměle vykonstruovaných a dosti nelogických. Mnoho odhalení bylo provedeno tak nějak šťastnou náhodou či náhlým vnuknutím, situace byly značně předvídatelné, což pochopitelně snižovalo míru napětí.

Jsem odkojená pořádnými detektivkami jako je Hercule Poirot či Sherlock Holmes, kterého mimochodem Jo Nesbo parafrázuje („…člověk musí vyloučit všechno, co je nemožné, aby dokázal najít jedinou správnou možnost“) a zároveň béčkovými paperbackovými kriminálkami, které mohou, dle mého názoru, co se kvality týče, se Sněhulákem směle soupeřit.  Vzhledem k tomu, že na tohoto autora jsou psány oslavné ódy, čekala bych skutečně něco víc než jen plytký kriminální příběh, bez hlubších postav. Harry Hole coby hlavní postava (kriminalista s pošramocenou pověstí, v této knize abstinující alkoholik) taky není úplně uvěřitelný, resp. je tam jakási snaha vytvořit nový fenomén Philipa Marlllowa či Raymonda Chandlera, ale jejich nepochybné charisma prostě Harrymu chybí.

Přiznávám, kniha mě nijak zvlášť nebavila a skutečně nechápu, proč jsou jeho knihy tolik opěvované. Myslím, že v tomto žánru se dají najít mnohem lepší a kvalitnější kousky.

Oslovil Vás Jo Nesbo? Pokud ano, kterou jeho knihu považujete za nejlepší? :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi velikou radost :-)